Hverdagstanker Sociale Medier Spiseforstyrrelse

SelvtillidsSøndag

Vi har nået endnu en søndag her i december – og i dag kommer det til at handle om selvtillid her på min blog..

Det kan lyde så fancy og det er også et rigtig godt BuzzWord.
“10 veje til bedre selvtillid” læser vi i magasinerne. “Styrk din selvtillid”, “Mænd synes selvtillid hos kvinder er sexet” bla bla bla..
Først og fremmest er der kæmpe forskel på selvtillid og selvværd. Det er ikke til at komme uden om. Og hvor selvværdet – i mine øjne – er meget vigtigt, så tror jeg, det er svært at opnå et stærkt selvværd, uden en stærk selvtillid.
Jeg tror ikke, der findes en præcis opskrift, for så ville vi alle vel bare følge den, og tju-Hej så ville det køre derud af for os alle.

Men jeg tror, det er flere måder at opbygge selvtilliden på. Det kan være at dagligt kigge på sig selv, og sige højt “du er god nok!”. I starten er det hule ord – men efterhånden vil man begynde at tro mere og mere på det.
Man kan også lave en selvtillidsdagbog, hvor man dagligt skriver ned, hvad man har været god til.

Jeg havde engang voldsomme smerter i skulder og ryg. (Sjovt nok i forbindelse med min spiseforstyrrelse…) Jeg blev henvist til en fysioterapeut, som sagde til mig, at den bedste behandling ville være at skyde brystet frem, være stolt over mig selv, og se verden i øjnene.
Min dårlige selvtillid havde simpelthen sat sig som smerter i min ryg!

Nogle finder selvtillid i antal likes på Instagram – men det kan have modsat effekt, når ens nøje udvalgte selfie ikke høster nok likes; for er det så fordi man ikke er god nok?! Ser man ikke lækker nok ud? Var den nøje udvalgte emoji-tekst ikke den rigtige alligevel??
Så bliver billedet slettet – for at have et billede med under 50 likes, det er sgu ikke godt nok! Og samtidig med selfie-sletningen, pilles et par lag af selvtilliden også fra. ØV!

Der er et kæmpe tryk på en alle steder fra; man skal være god i skolen/på arbejdet, man skal have lækre billeder på Insta – helst billeder, hvor man står henkastet lækker i en situation, hvor det ligner, man ikke var klar over, at der blev taget et billede, man skal bruge tilpas nok timer i fitness til at være slank (og i nogle tilfælde med en sixpack), og så skal man spise sundt, men gerne med en cheatday en gang om ugen, hvor man kan snappe rundt til sine venner, at man er noget så syndig, fordi man nu spiser 4 dadelkugler..

Jeg får helt nervøse trækninger bare af at skrive det!!

Så nu skal vi ud i en lille leg.. Jeg kan med det samme love, at den ikke bygger din selvtillid op på en enkelt dag, vi kan ligeså godt være realistiske!
Men den kan måske kickstarte nogle tanker hos dig..

Okay – fra nu af må du ikke læse videre, men skal følge instrukserne punkt for punkt. Eller giver legen ikke mening…

1. Find to stykker papir og en kuglepen/blyant frem.
2. Skriv “jeg er god til” på det ene papir. Herefter lister du alle de ting, du er god til op. Det kan være mange forskellige ting. Et par eksempler kunne være; bage, strikke, løbe, at lytte, matematik.

3. Nu skriver du på det andet papir; “jeg er dårlig til”. Herefter lister du op igen. Måske er det ligefrem lettere at finde på ting her. Mine ting ville være; at spille backgammon, at koge ris, at synge.
4. Nu kommer det “sjove”.. læs tingene igennem på begge sedler. Og tag nu sedlen med “jeg er dårlig til”..

5. RIV SEDLEN I STYKKER!!! Du er på ingen måde dårlig til noget! Du er måske mindre dygtig til det – men du er på ingen måde dårlig! Lad aldrig folk eller dig selv sige det!

6. Gem den seddel med hvad du er god til. Når du tænker “åhh, jeg kan heller ikke finde ud af noget!” så tag den frem. Husk på alle de ting, du er god til!!
Jeg håber, du kørte legen igennem punkt for punkt! Og hvis du nåede at læse herned, uden at gøre tingene, så start forfra, øvelsen hjælper ligeså godt, selvom du ved, at du lige om lidt skal rive det hele i stykker 😉
Ha’ en rigtig skøn søndag!

1.963 Comments
Previous Post
11. december 2016
Next Post
11. december 2016

1.963 Comments