Hverdagstanker Spiseforstyrrelse Uncategorized

ToDoTirsdag

Lige om lidt har vi juleaften, og når denne er overstået, sniger nytårsaften sig ganske langsomt tæt på. Traditionen tro vil folk tale om nytårsforsætter, og hvad de ønsker at forandre i det nye år.
Jeg har selv haft uanede mængder af nytårsforsætter, og mange af disse har omhandlet vægttab, at skulle træne mere, ikke spise sukker, være sundere – og listen bliver ved.
Mit sidste nytårsforsæt – og muligvis det mest fornuftige – var tilbage i 2008. Mit nytårsforsæt var, at jeg ville stoppe med at kaste op. Jeg var fast besluttet, og sneg mig op på toilettet lidt før midnat, og havde min sidste opkastning. I det år. For mit nytårsforsæt holdt lige godt en halv time, før jeg igen lå foran kummen og kastede op. Jeg følte mig som verdens største taber. Jeg kunne ikke engang holde i en time!!

Set i bakspejlet – så har jeg aldrig holdt mine nytårsforsætter. Så hvorfor jeg lige skulle have kunne holde det her, ved jeg ikke, hvorfor jeg troede. Det eneste det gjorde, der var at punke mig hårdt i hovedet med, hvor fejlslagen jeg var.

Siden dengang har jeg bedre kunne lide nytårsønsker. Ting, jeg har ønsket for det nye år. Sidste år skrev jeg fx til en gammel veninde med et ønske om at hendes sygdomsbehandling (ikke en spiseforstyrrelse) ville begynde at tage ordentligt fat. Jeg havde faktisk ikke talt med hende i mange år, men fulgt hende på Facebook og Instagram. Og jeg ville hellere “bruge” mine tanker for det nye år på et ønske for hende, end om et nytårsforsæt om at jeg skulle spise mere salat.
Det gav bare mere mening for mig.

I år vil jeg igen have et nytårsønske, som jeg vil sende ud. Men jeg vil også have en ToDoListe; en liste med ting, jeg gerne vil gøre i det kommende år. Ting, der er gode og rare for mig, og som jeg bliver glad ved.
Jeg vil ikke have ét nytårsforsæt, som jeg helt sikkert failer på. Så hellere en tjekliste, som jeg kan hive frem en gang imellem, og vurdere på. Se, hvilken udvikling/fremgang, der er nået, og hvor mange gode ting, jeg har gjort for mig selv.

 

Min liste ser uden tvivl anderledes ud, end den ville have gjort da jeg var syg. Så for pointens skyld vil jeg give et eksempel på, hvordan den kunne have set ud dengang;

ToDo2009;
– Spise noget i offentligheden
– Købe en bluse uden at det SKAL være str. xs
– Kigge mig selv i spejlet én gang om ugen, og sige til mig selv, at jeg ikke er tyk. Jeg tror nok ikke på det i starten, men måske kommer jeg til det på et tidspunkt.
– Få en ansigtsbehandling, for MIN skyld.
– Spise frokost med Mor.
– Spise en burger.
– Gå ture med musik i ørerne, som jeg er glad for.
– Købe en ny mascara
– Slette telefonnumre på dumme drenge.
– Sige til mig selv, at tingene nok skal blive gode igen.
Min liste dengang ville selvfølgelig have været præget af ting, som skulle hjælpe mig ud af min spiseforstyrrelse. Små opgaver, som jeg skulle nå i det nye år. I år ser listen lidt anderledes ud, bl.a. byder den på;

– Ryde op i kælderrummet (væk med gammelt rod!)
– Få massage en gang om måneden.
– Gå i svømmehallen.
– Have en mobilfri dag.
– Zoologisk have med min niece.
– Forlænget weekend i Europa
– Male min gang
– Få Chromecast til mit tv (herhjemme går tingene langsom fra idé til udførelse!)
– Blive klippet hos frisøren i stedet for selv at stå med saksen!
– Lade opvasken stå engang imellem.
– Prøve den der pizza, Chris altid bestiller.

Det er små ting (pånær weekendturen??) som forhåbentlig skal være med til at gøre mig glad(ere) i min hverdag. Jeg skal sgu ikke bruge et ønske om at skulle gå til træning 4 gange om ugen, når jeg godt ved, at jeg allerede i uge 2 ville faile på det.

Så hermed en opfordring; væk med forsæt om slankekure, træning og andre ting, der skal forandre dig og din krop. Frem med ønsker om ting, som du vil gøre FOR DIG! ❤️

 

Kærligst, Katja

1.580 Comments
Previous Post
20. december 2016
Next Post
20. december 2016

1.580 Comments